torsdag den 5. september 2013

KOM SÅ I GANG.


Det er måske lidt sent at starte farvningen her i september, men bedre sent end aldrig, og der er jo stadig planter i naturen og snart også svampe. 
Svampe har jeg aldrig prøvet, men jeg glæder mig til at kaste mig over dem her i efteråret, måske der så også kan komme et par gode spisesvampe i kurven.

Her i september er det stadig muligt at finde brændenælder - jeg har dem "heldigvis" i haven. 
Jeg plukkede 400 g - med hansker på - det passer til 100 gram garn.





Brændenælderne blev afkogt i vand i en time og fik lov til at stå til næste dag.
Her kom det i farvegryden og der blev efterfyldt med vand til der var nok til de 400 gram garn.
Garnet blev opblødt og puttet i gryden. Den smarte henkogningsgryde har automatisk termostat - den blev sat på 90 grader og da den temperatur var nået, fik den lov til at stå der i en time, så blev gryden slukket og det hele fik lov til at stå til næste dag. 

25 gram garn blev senere efterfarvet i jern. Normalt ville jeg bruge jernvitriol, men det stod i Knudegarn, så jeg måtte finde på noget andet. 
I en af farvegrupperne på Ravelry, havde jeg læst om en der havde brugt almindelige jerntabletter, så det blev forsøgt her.
Jeg knuste 3 tabletter i min morter og opløste dem i lidt varmt vand, inden jeg tilsatte det en portion håndvarmt vand. 
Her blev garnet puttet i og stod i 10 minutter. Det er vigtigt at det ikke står for længe, da jernet vil mørne garnet.



Her ses de to garner - den gule, som i virkeligheden er knap så gul og til højre, den jernbehandlede garn - nu en lys olivengrøn.

3 kommentarer:

  1. Hvis du vil prøve en anden slags grøn med nælder, så prøv blot at hælde kogende vand på til det dækker, og lad det stå nogen timer eller dagen efter. Derefter kun varme garnet op til ca. 60 grader.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for forslaget - så må jeg ud og plukke nælder igen.
      Lige nu er jeg i gang med at farve med tagrør - det er en skøn farve der kommer ud af det. Hvor holdbar er den?

      Slet
  2. Det er også første år jeg har farvet med tagrør, så det ved jeg faktisk ikke endnu, men jeg har lavet lys- og vaskeprøver, så må vi se!

    SvarSlet